Trend uitsupporters zet door; vollere uitvakken, minder vrij vervoer

Meer uitsupporters en minder zware combiregelingen, maar minder echt vrij vervoer naar uitwedstrijden. De trend van voorgaande jaren zette zich ook in het op driekwart afgebroken afgelopen seizoen voort, blijkt uit onderzoek naar Supporterscollectief Nederland naar de uitwedstrijden in de eredivisie. Met gemiddeld 436 uitsupporters groeide het aantal uitsupporters opnieuw met 10 procent ten opzichte van een jaar eerder. De groei zal mede te verklaren zijn door de korting op kaarten voor uitwedstrijden die sinds twee seizoenen geldt.

De cijfers over vervoersregelingen zijn vanwege het ontbreken van een kwart competitie niet exact te vergelijken met vorig jaar, maar de trends sijpelen er wel in door. Slechts 15 procent van de wedstrijd is zonder restricties te bezoeken (-1 procent ten opzichte van vorig jaar), het aantal buscombi’s daalt verder (van 9 naar 7 procent) en ook de autocombi met omwisselpunt onderweg wordt steeds minder populair (van 19 naar 17 procent). De meeste wedstrijden zijn te bezoeken met ‘eigen vervoer’: verplicht met de auto en rechtstreeks naar het uitvak, met een verbod op reizen met ov en het bezoeken van de binnenstad. Dit gold afgelopen seizoen voor 60 procent van de wedstrijden, tegen 55 procent vorig jaar.

‘Beloon goed gedrag met gastvrije ontvangst’

“Het is mooi om te zien dat het aantal uitsupporters wederom flink stijgt”, zegt voorzitter Matthijs Keuning van Supporterscollectief Nederland. “De lage kaartprijs voor uitduels betaalt zich uit. Tegelijkertijd is het triest dat bij 85 procent van de wedstrijden nog steeds beperkingen worden opgelegd. We willen dat die beperkingen alleen gelden voor wedstrijden waar dit écht nodig is. Het is nu nog te vaak routine, een voorzorgsmaatregel die lang niet altijd nodig is. De vele honderden uitwedstrijden per jaar verlopen bijna allemaal zonder problemen. Het is hoog tijd dat supporters hiervoor beloond worden met een normale, gastvrije ontvangst.”

De verschillen per uitreizende club en vooral per ontvangende stad zijn groot. In de eerste categorie springt FC Twente er in negatieve zin uit. De Tukkers moeten op één duel na met de auto altijd onderweg omwisselen of zelfs verplicht met de bus reizen. Ook Feyenoord en Ajax worden relatief streng behandeld. Clubs als AZ, FC Emmen, SC Heerenveen, Heracles en Sparta hebben soepeler regimes en mogen enkele keren per jaar ook zonder restricties op pad.

Vrij vervoer naar topclubs

Meest gastvrije steden zijn die van die topclubs. Vooral bij Feyenoord, maar ook bij Ajax en PSV kunnen veel clubs vrij naar het uitvak reizen. Ook FC Groningen laat de teugels wat meer vieren en Sparta deed een succesvolle proef met het toestaan van vrij vervoer. Veel steden blijven echter standaard beperkingen opleggen aan alle clubs, ongeacht het risico van de wedstrijd. In Almelo, Arnhem, Emmen, Enschede, Heerenveen, Sittard, Tilburg, Utrecht en Zwolle is geen supporter welkom met vrij vervoer.

Cijfers

74 van de 306 geplande eredivisiewedstrijden konden vanwege het coronavirus niet worden gespeeld; acht speelrondes en twee inhaalduels. Ajax, AZ, Feyenoord en Heerenveen bleven daardoor steken op twaalf uitwedstrijden. PSV en PEC Zwolle kwamen tot veertien. De overige clubs speelden dertien uitwedstrijden.

Vervoersregelingen eredivisie seizoen 2019-2020

Vervoersregelingen per uitreizende club

Vervoersregelingen per ontvangende stad

*De thuiswedstrijden van AZ waren niet allemaal in Alkmaar. De duels met FC Emmen, FC Groningen, SC Heerenveen, Heracles, Sparta, FC Twente en VVV vonden plaats in Den Haag omdat het dak van het AZ-stadion in augustus instortte. Sinds december speelde AZ weer in Alkmaar. De vervoersregelingen waren in Den Haag vergelijkbaar met Alkmaar.

 

Aantal uitsupporters en vervoersregelingen per wedstrijd (klik voor groter)

Gemiddeld aantal uitsupporters per club

Alle gespeelde wedstrijden zijn meegerekend. Uitsupportersverboden en boycots zijn gerekend als wedstrijd met nul uitsupporters.

 

Ontwikkeling gemiddeld aantal uitsupporters

Sinds seizoen 2018-2019 betalen uitsupporters nog maar 15 euro voor een kaartje en slechts 9 euro bij reisrestricties. Sindsdien groeit het aantal uitsupporters met 10 procent per jaar.