Ook in eerste divisie minder vrij vervoer
Uitsupporters in de eerste divisie konden afgelopen seizoen nog slechts een derde van de wedstrijden op vrij vervoer bezoeken, terwijl dit vorig jaar nog bijna de helft was. De sterke daling lijkt vooral te komen door de degradatie van clubs die veel supporters meenemen, maar is daarom niet minder zorgelijk. De opgevoerde generieke reisbeperkingen voor uitsupporters zijn een groot gevaar voor de ambities voor toegankelijk, gastvrij en veilig voetbal in 2020. Supporterscollectief Nederland roept gemeenten, clubs en supporters op om met in elkaar in gesprek te gaan over laagdrempeliger uitwedstrijden zonder generieke maatregelen. De daling in de eerste divisie is een stuk sterker dan in de eredivisie, waarvan we vorige week de cijfers bekendmaakten.
Het aantal buscombi’s ligt in de eerste divisie met 14 tegen 9 procent ook hoger dan in de eredivisie, net als het aantal autocombi’s met omwisselpunt onderweg of zelfs bij het eigen stadion (25 tegen 19 procent). De verschillen tussen clubs zijn daarbij groot. FC Twente en MVV krijgen veruit de zwaarste restricties, terwijl ook FC Den Bosch, SC Cambuur, Sparta, NEC en Go Ahead Eagles altijd minimaal een autocombi krijgen opgelegd. Clubs als FC Eindhoven, FC Volendam en Telstar mogen daarentegen vaak op vrij vervoer komen.
Wat ontvangende gemeenten betreft is het beeld een stuk gelijkwaardiger. Alleen Maastricht springt er negatief uit met maar liefst zes buscombi’s en een verbod op uitsupporters. Den Bosch en Dordrecht leggen vijf buscombi’s op, terwijl Enschede, Deventer en Waalwijk slechts een enkele keer vrij vervoer geven. Kerkrade, Velsen, Helmond en Dordrecht zijn het meest gastvrij; bijna de helft van de keren krijgen de bezoekers geen restricties opgelegd.
De uitgebreide informatie met alle cijfers per wedstrijd, stad en uitspelende club lees je in dit document.
Met dank aan De Graafschap-supporter Martijn Wellink voor de cijfers!
Vervoersregelingen eerste divisie 2018-2019